Tuesday, December 30

YEAR 2014

TAMMIKUU

Taas vuosi alkoi ja hyvissä merkeissä alkoikin. Olin paljon hostvanhempieni ja heidän sukulaisten kanssa - käytiin luistelemassa, ulkona ja ihan vaan vietettiin aikaa ja pidettiin hauskaa. Koulussakin oli aina vain hauskempaa, kun koripallokausi oli vauhdissa ja sain mennä kuvailemaan poikien pelejä. Että mulla onkin ikävä tuota kouluhenkeä. Silloin jos ikinä tunsi kuuluvansa joukkoon, kun sai kannustaa omaa koulua ja olla ylpeä saavutuksista yhdessä. Tammikuussa oli myös AFS mid-stay-orientaatioleiri. Se oli kahden päivän leiri, mikä vietettiin oikein ranchillä. Sain siellä kuulla mun piilevistä amerikkalaisen jalkapallon taidoistani. Se leiri oli eräänlainen wakeup-call siitä, että vuosi oli puolessavälissä.

HELMIKUU

Täytin 18! Oi, jos se vaan olisi jotenkin merkitsevää Jenkkilässä, ei oikein suomalainen syntymäpäivä ollut. Coca-Colaa vahvempaa ei tullut otettua. Oli kyllä ihanaa, kuinka moni tuli mun synttäreitä juhlistamaan fondue-päivällisen ääreen! Muuten kuukausi oli hyvin samanlainen joka viikko. Menin melkein koko jalkapallokauden peleihin. Moni joukkueessa oli mun parhaimpia kavereita vaihtovuoden aikana ja tämä olikin yksi syy, miksi menin ylipäätään katsomaan pelejä saatikka kuvaamaan vuosikirjaa ja joukkueen nettisivuja varten. Olin niissä ekoissa peleissä ainut, joka tuli katsomaan pelejä koska normifutis ei oo mikään suosituin high schooleissa. Sain myöskin onnentuojan roolin. Jos mulla joitakin on ikävä, niin niitä pöhköjä.

MAALISKUU

Isoin juttu maaliskuussa oli Minnesodan reissu. Tehtiin oikein roadtrip hostäidin ja hänen siskontytön ja -pojan kanssa, kun ajettiin Texasista asti. Se on yksi hauskimpia reissuja mitä oon ikinä tehnyt ja sen jälkeen oli enemmän selvää, miten paljon tuun ikävöimään niitä ihmisiä. Tutustuin moneen sukulaiseen ja perhetuttuun tuona kuukautena ja tulin läheisemmäksi "hostserkkujeni" kanssa. Menimme monen osavaltion läpi Minnesotaan mennessä ja poikkesimme myös Wisconsiniin yhteen sisävesipuistoon ja käytiin Mall of Americassa!

HUHTIKUU

Huhtikuun highlightti oli se Color Run. Olin meidän ryhmän kapteeni, joka oli vastuussa kaikista ilmoittautumisista ja keräsin porukan kokoon vaihto-oppilaista. Oli ehkä stressaavin kokemus ikinä, mutta loppujen lopuksi kaikki päättyi hyvin ja kaverit olivat todella tyytyväisiä päivään. Tämän jälkeen kävimme syömässä ja saimme kummaksuvia katseita ulkoisesta olemuksestamme. Olin ihan rikki seuraavat kaksi viikkoa ja sain kuittailua tästä ihan liian kauan. Huhtikuussa myös sain kunnian tehdä lukion esivalinnat, mikä sai heti jalat maan tasalle. Pitääkö mun oikeesti valita kurssit ensi vuodelle jo nyt? Floral Design-kurssilla tehtiin myös kaikennäköistä keväistä asetelmaa, kuten tuo kukkakimppu morsiusneidoille.

TOUKOKUU

Yearbookit laitettiin jakoon, mikä oli yllättävän hauskaa. Olin jakamassa kirjoja melkein koko koulupäivän ja sen aikana huomasin tuntevani ihan mielettömän määrän oppilaita, mutten ole nähnyt heitä kovinkaan usein koska koulu on niin suuri ja aikaa niin vähän. Innostuin päivän päätteeksi leikkimään pahvilaatikoilla, joissa yearbookkeja oli ja tällä tavalla päädyin kavereiden Twitter-timelinelle. Disney World oli ehkä ihanin kokemus elämässäni ja mulle olisi pitänyt hankkia valjaat siellä puistossa, kun poukkelehdin ties minne. Farewell-orientaatiokin oli, mikä kylläkin pidettiin kahdessa osassa. En edes nähnyt kaikkia vaihtareita ennen lähtöpäivää tällaisen jaon vuoksi. Hyvästelin mun tanskalaiskaverin, joka jäi vielä muiden lähdön jälkeen Amerikkaan viettämään kesälomaa. Kävin myös siinä "kuuluisassa" huvipuistossa Six Flags ja sen päivän jälkeen olin niin poikki, että nukahdin sohvalle ja kamerat räpsyivät. Sitten tulikin promin aika, minne menin mun vaihtarikaverin kanssa, oikea pari kun teki oharit iltaa ennen. Oli todella hauska ilta!

KESÄKUU

Hyvästien kuukausi. Vietin paljon aikaa altaalla, kun en sanonut ystävilleni hyvästejä. Toiseksi viimeisenä iltana pidin läksiäiset, minne tuli mun hyviä kavereitani ja hostvanhempieni sukua ja kavereita, joiden kanssa oli tullut vietettyä paljon aikaa. Kesäkuun puolessavälissä oli myös vapaaehtoinen AFS-leiri, missä ei ollut yhtäkään kulttuurioppituntia tai pakollista istumista ja muistiinpanojen tekemistä vaan ihan vain rauhallista yhdessäoloa perjantaista sunnuntaihin. Sitä tarvittiin, koska kaikki vain panikoivat lähdöstä ja se sai meidät unohtamaan tämän seikan hetkeksi. Viimeisenä iltana menin kaverin kanssa kierrokselle Dallasiin, käytiin museossa ja syömässä ja vaan vietettiin aikaa yhdessä. Seuraavana päivänä koittikin lähtö, jolloin kyseinen kaveri vielä tuli moikkaamaan. Hostvanhemmat ajoivat minut tapaamispaikkaan, missä sainkin viettää aikaa vaihtarien kanssa kuusi tuntia ennen kuin bussit Houstoniin lähtisivät. Hyvästien jättö oli ehkä vaikeinta mitä olen joutunut tekemään, kuvien selaaminen toi väkisinkin kyyneleet silmiin.

HEINÄKUU

Kotiinpaluu. Se pelottava asia, mitä kuitenkin olen odottanut innolla. Jouduin tuota ennen sanomaan heipat todella hyville ystäville ja ihan liian pitkän ajan valvomisen jälkeen, hyvin ällöllä fiiliksellä olin Suomen mailla. Astuin terminaalista ulos ja siellä mun perhe olikin vastassa. Heinäkuuhun kuului paljon jet lagista toipumista, Ruisrockia, paluujuhlia ja ihan vaan rentoutumista (töiden kanssa maustettua). Niin, ja sain korjata mun tietokonettanikin. 

ELOKUU

Elokuussa tulin ensimmäistä kertaa kipeäksi miljoonaan vuoteen. Se oli ehkä merkittävin juttu ikinä. Okei, kuuluihan mun kuukauteen paljon sukujuhlia ja kavereiden tapaamista. Olin myös vapaaehtoistouhuissa Helsingissä, missä tapasin uusia ihania ihmisiä. Töissä olin koulujen alkamiseen asti. Koulu ei oikein tuntunut meiluiselta asialta, vähän ehkä masensikin tähän suomirutiiniin joutuminen ja ikävä Amerikkaan nousi päivä päivältä. Kyllä se aalloittain helpotti, että tässä mä vielä olen ja selvisin vuoden loppuun asti. 

SYYSKUU

Olin AFS post-arrival-leirillä, missä tapasin Suomeen vaihtoon tulleita ja returneita oikein mielin määrin! Vapaaehtoisuus on myös sitä, mitä järjestölle tein tuona kuukautena. TJ100 oli sellainen kokemus, mistä oon onnellinen ettei mun tarvitse kokea tuota enää ikinä. Etenkin kun vaihtarit olivat niitä kohteita. Ensi vuonna meidän vuoro! Syyskuu oli myös paljon helpompi fiiliksiä katsoen, kun näin mun vaihtarikaverin Dallasin AFSstä ja sain kuulla mun toisen kaverin mun koulusta tulevan Eurooppaan opiskelemaan. Syyskuu oli todella onnistunut kuukausi.

LOKAKUU

Yritin etsiä itsestäni taiteilijasielua, ei löytynyt. Kuvailin taas Suomen kaunista syksyä ja sitä väriloistoa niin innoissani, ettei kamera meinannut pysyä perässä. Kaverit oli iso osa tätäkin kuukautta, kun jaksoivat kuunnella mun huoliani. Olin myös mukana järjestämässä mun työpaikalla virkistymispäivää, mistä iso osa oli istumista ja kuuntelemista. Voitti kyllä koulussa istumisen, mutta jos annettaisiin mahdollisuus olla järjestämässä tuollaista uudelleen, en ole varma menisinkö mukaan. Hauskaahan siellä oli ja juttelin monen mielenkiintoisen ihmisen kanssa, mutta koulussa jäin sen verran jälkeen ettei mitään rajaa!

MARRASKUU

Olin vapaaehtoisena taas AFS:lle marraskuun puolella. Kyseessä oli leiri, minkä aikana mun kamerani otti lopputilin ja sekös aiheutti harmistusta kylläkseen. Oon nauttinut paljon enkun puhumisesta ja oon tämän vuoksi tykästynyt tähän vapaaehtoistoimintaan hyvin paljon. Marraskuu oli sellaine rauhallinen ja kouluun keskittyvä kuukausi, uskokaa tai älkää. Tuollaisia kuukausia kun olisi enemmän!

JOULUKUU

Sitten päästäänkin vuoden loppuun. Pikkujouluja on vietetty, insseissä on käyty ja lomaa on odotettu. Sain vihdoinkin 15. päivä mun ajokorttini, minkä jälkeen harvoin mua on busseilemassa nähty! On se kyllä eri tavalla vapauttavaa, kun saa vaan ajaa ja kuunnella jotain musiikkia mistä itse tykkää ajaessa. Ihan eri kivaa! Tilasin muuten uuden kameran itselleni joululahjaksi ja sen pitäisi tulla tällä viikolla, I'll keep you posted!

Tämä on ollut ihan mieletön vuosi. Kiitos teille ja toivottavasti ensi vuosi olisi vieläkin mielettömämpi! Ihanaa ja turvallista uuttavuotta teille kaikille.

2 comments:

  1. Ihana postaus! Hyvää uutta vuotta sullekkin :)

    ReplyDelete